کدخبر : 2316
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
فاقددیدگاه

تحلیل علوی درباره ریشه یابی اغتشاشات امروز در کشور ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ، سید محسن علوی رئیس کمیته امنیت اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تحلیلی به بررسی حوادث اخیر در کشور ایران پرداخته است:

بحران اقتصادی امروز جامعه رامی توان در دو حوزه تهدیدات داخلی و خارجی مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

تهدیدات خارجی:

در حوزه تهدیدات خارجی ؛ سه اقدام آمریکا و اپوزیسیون خارج نشین قابل بررسی و ارزیابی است : ۱- با تحقق حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر آمریکا سعی نمود از این حادثه تروریستی به بهانه مبارزه با تروریست اهداف خود در تولد خاورمیانه جدید را دنبال نماید و در همین راستا افغانستان و عراق را در سال ۸۰ شمسی اشغال نمود و با توجه به نفوذ در کشورهای همسایه شمالی ایران و نیز حضور ناوگان نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس به اصطلاح ایران را در محاصره خود درآورد و به فکر حمله نظامی به ایران بود. اما در عمل اشغال عراق تبدیل به باتلاقی برای نظامیان و اقتصاد آمریکا شد و در نتیجه فشار افکار عمومی آمریکا بر جمهوری خواهان جنگ طلب از یک سو و از سوی دیگر قدرت نظامی ایران اسلامی ، پشتوانه مردمی نظام و رهبری مدبرانه ، مشروعیت و مقبولیت ایران در صحنه بین المللی مانع حمله نظامی آمریکا به ایران گردید.

تحلیل جمهوری خواهان برای اشغال ایران بر این بود که باید پشتوانه مردمی نظام را با تحریم و فشارهای اقتصادی از حاکمیت ایران جدا سازند ، مشروعیت و مقبولیت ایران را در عرصه بین المللی با طرح اتهامات واهی هسته ای متزلزل سازند و اجماع بین المللی بر علیه ایران را شکل دهند و مجوز جنگ مشروع بین المللی را بر علیه ایران با حضور قدرتهای نظامی خارجی از شورای امنیت سازمان ملل اخذ کنند. لذا در سال ۸۲ شمسی اتهامات پرونده هسته ای را بر علیه ایران مطرح نمودند و در نهایت پرونده هسته ای را به شورای امنیت سازمان ملل کشانده و ضمن تحریمهای شکننده بر علیه ملت ایران به دنبال اخذ مجوز جنگ از شورای امنیت سازمان ملل بود.

۲- تحلیل اقتصاد دانان در ریشه اقتصادی انقلاب اسلامی بر این است که با افزایش قیمت نفت در اوایل دهه پنجاه و درآمد سرشار نفتی برای ایران شد که در نتیجه آن توقعات مردم به شدت بالا رفت ، اما با کاهش قیمت نفت و تورم و … دولت در برآورده ساختن انتظارات مردم ناتوان شد و زمینه اعتراضات مدنی را شکل داد . این تجربه در دهه هشتاد تبدیل به سیاست فشار بر اقتصاد ایران می شود ، آمریکا با کاهش فروش نفت خود ، قیمت نفت را تا ۱۵۰ دلار در هر بشکه نفتی بالا میبرد و دولت وقت نیز ناخواسته با پخش پول در جامعه توقعات مردم را بالا میبرد ، همراه با تحریمهای بین المللی علیه ایران به ناگاه قیمت نفت به شدت کاهش می آید و دولت و ملت ایران در فشار شدید اقتصادی قرار می گیرد.

۳- اپوزیسیون خارج نشین برای ایجاد اغتشاشات مردمی نیاز به ایجاد هسته مردمی در داخل کشور داشت که در این بین جوانان به دلیل نارضایتی از بی کاری و مشکلات اشتغال به عنوان جامعه هدف در نظر گرفته می شوند و از طریق فضای مجازی و برنامه ریزی جهت تجمعات غیر قانونی به ظاهر موجه همچون هفتم آبان می نمایمد تا در زمان لازم بتوانند این تجمعات به ظاهر موجه را به سمت و سوی اغتشاشات خیابانی هدایت نمایند.

سیاست ایران در مواجه با این تهدیدات:

شروع مذاکرات ایران با ۵+۱ در زمان حاکمیت دموکرات ها فرصتی بود تا نقشه شوم جمهوری خواهان آمریکا نقش بر آب شود که در نتیجه مذاکرات و تحقق برجام ایران توانست در یک بازی ظریف دیپلماسی ضمن مرتفع نمودن تحریمهای سازمان ملل ، مشروعیت ایران در فعالیت هسته ای را اثبات نماید و با رفع اتهامات واهی هسته ای ، انسجام بین المللی بر علیه ایران را نیز متلاشی نماید و با تغییر زمین بازی سیاسی، انگشت اتهام بین المللی را که با طرح پرونده هسته ای به سوی ایران نشانه رفته بود با برجام به سوی آمریکا به واسطه بد عهدی های این کشور در برجام نشانه رود . در نتیجه دولت آمریکا که خود را در بازی برجام شکست خورده می دید و با فشار جمهوری خواهان در مجالس آمریکا بهانه جویی را آغاز نمود و در اجرای برجام مانع تراشی می نمود. سیاستمداران و تحلیلگران آمریکا به خوبی بر این واقعیت واقفند که اعتبار بین المللی ایران پس از تحریمهای سازمان ملل مخدوش شده و ایران باید اعتبار بین المللی و امنیت اقتصادی خود را جهت فعالیت های اقتصادی و جذب سرمایه گذاری احیا و اثبات نماید و همچنین به خوبی واقفند که ایران با مشکلات معیشتی و اشتغال دست و پنجه نرم میکند و برای حل این مشکلات شدیدا به سرمایه خارجی نیازمند است در نتیجه اگر امنیت سرمایه گذاری را در ایران نشانه روند و از ورود سرمایه های خارجی به ایران جلوگیری نمایند می توانند به اهداف خود در جهت نارضایتی مردمی و قرار دادن مردم در برابر نظام برسند و همچنین تبعات خروج از برجام در عرصه بین المللی نیز دامنگیرشان نخواهد شد لذا با پیگیری سیاست ایران هراسی در رسانه های بین المللی ، ادعای خروج از برجام جهت آشفته نمودن فضتی سرمایه گذاری در ایران ، تصویب تحریمهای جدید علیه ایران ، تهدید شرکتهای خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران ، قانون ویزا ، ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا و …. سعی در ایجاد فضای نا امن سرمایه گذاری در ایران می نمایند.

دولت ایران برای جذب سرمایه سه راهکار پیش رو دارد:

۱- استفاده از سرمایه نقدی موجود در دست مردم که رقمی در حدود هشتصد هزار میلیارد می باشد . این میزان سرمایه می تواند یک میلیون فرصت شغلی را در کشور ایجاد نماید . اما بروز حوادثی همچون پدیده شاندیز ، موسسات مالی و اعتباری و … امنیت سرمایه گذاری را در ایران تحت الشعاع قرار داده و استفاده از این منبع سرمایه گذاری با مشکل عدم اعتماد مردم به سرمایه گذاری مواجه شده است. لذا استفاده از سرمایه داخلی متوقف بر ارتقاء امنیت سرمایه گذاری است. ضمن این که با توجه به وجود پنج میلیون بیکار در کشور به سرمایه ای بالغ بر پنج برابر این رقم نیاز داریم که توجه به سایر منابع سرمایه گذاری را ضروری می نماید.

۲- سرمایه های ایرانیان مقیم در خارج از کشور ، رقم این سرمایه قریب به شش تریلیارد تومان می باشد که نیمی از این رقم می تواند مشکل اشتغال کشور را مرتفع کند ، اما استفاده از این منبع متوقف بر مرتفع نمودن دلایل خروج این سرمایه ها از کشور می باشد که در یک کلام می توان در ضرورت ارتقا امنیت سرمایه گذاری دانست.

۳- استفاده از سرمایه گذاری بین المللی ، در شرایطی که بسیاری از کشورها انباشت سرمایه دارند و به دنبال موقعیت سرمایه گذاری هستند ، کشور ایران با وجود ظرفیتهای غنی و بکر محیطی مناسب برای سرمایه گذاری خارجی است اما سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری نیازمند امنیت سرمایه گذاری است ، دولت جهت اثبات امنیت سرمایه گذاری و جلب اعتماد و اعتبار بین المللی سعی می نماید از سرمایه گذاران مطرح بین المللی جهت سرمایه گذاری در ایران دعوت نماید و با اقدام رسانه ای و تبلیغاتی امنیت سرمایه گذاری در ایران را در رسانه های بین المللی جهت جذب سرمایه گذاران خارجی نهادینه سازد . در همین راستا از شرکت توتال دعوت می نماید تا در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری نماید. اما به جای استقبال از چنین سرمایه گذاری در ایران رسانه های داخلی و از جمله صدا و سیما و نیز در صحن علنی مجلس اقدام به فضاسازی تخریبی نسبت به سرمایه گذاری این شرکت مطرح بین المللی می نمایند که در نتیجه آن به جای آن که رسانه‌های ما امنیت سرمایه گذاری در ایران را مخابره نمایند، خواسته یا نا خواسته کاملاً در جهت اهداف آمریکا اقدام نموده و عدم امنیت سرمایه گذاری در ایران را در رسانه های بین المللی مخابره می نمایند. چنین برخوردی از سوی رسانه های داخلی و سیاستمداران نشان دهنده عدم التفات و نا هماهنگی داخلی در برخورد با مشکلات و بحرانهای اقتصادی و ملی است.

تهدیدات داخلی :

۱ – دعواها و نزاعهای سیاسی بین احزاب مختلف سیاسی شرایطی را پیش آورده است که اقدامات اصلاحاتی دولت و مجلس عملا بی اثر و بی نتیجه بماند و با دعواهای رسانه ای چهره ناخوشایندی از اقتصاد ملی و امنیت سرمایه گذاری نمایان گردد. دوری از اختلافات و حرکت به سمت وحدت و انسجام ملی از ضروریات امروز جامعه ماست که متاسفانه مغفول مانده و برخی از رسانه ها در حال دامن زدن به این اختلافات می باشند.

۲- وجود مفاسد اقتصادی یکی دیگر از تهدیدات امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور می باشد که نهادهای نظارتی و قضائی باید به شدت با آن برخورد نمایند و فضا را برای مفسدان اقتصادی تنگ نمایند اما در این بین توجه به دو نکته ضروری است . اول آنکه برخورد با مفاسد اقتصادی نباید سلامت اقتصادی را تهدید نماید و فضای رعب و وحشت را برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی که در سلامت اقتصادی فعالیت می نمایند ایجاد نماید ، جلب و بازداشت فعالان اقتصادی قبل از تکمیل تحقیقات و مستندات قطعی و نگاه مجرمانه با متهمان اقتصادی امنیت سرمایه گذاری را مخدوش می نماید . دوم اینکه رسانه ای کردن مفاسد در جامعه ای که اگر شخصی در صنفی تخلف نماید تمام اشخاص درون آن صنف در نگاه جامعه متخلف محسوب میشوند ، رسانه ای کردن تخلف مسئولی دولتی در نظر افکار عمومی چنین قضاوت میشود که کلیه مسئولان نظام متخلف هستند و چهره نظام مخدوش و انگیزه مسئولین از خدمتگذاری سلب میشود . در عمل نیز نه تنها رسانه ای نمودن مفاسد اقتصادی مانع از فساد نشده بلکه قبح فساد از بین رفته و شاهد شیوع فساد در بدنه دولت و اجتماع هستیم . ترویج فساد نیز امنیت سرمایه گذاری را به شدت تهدید نموده و باعث فرار سرمایه ها میشود.

۳- اختلافات و نزاعهای حزبی و جناحی سبب شده تا رسانه ها علی الخصوص صدا و سیما ضمن کتمان خدمات دولت ها جهت نا کارآمد نشان دادن دولت بر روی کاستی ها متمرکز شوند و با نشر اخبار نا امید کننده در شرایط نامساعد اقتصادی و معیشتی آرامش روانی جامعه را مختل نمایند و اسباب نارضایتی مردم از دولت و نظام را فراهم نمایند.

در یک تحلیل کلی می توان گفت آمریکا و اپوزیسیون خارج نشین از سالها قبل جهت فشار بر مردم و تقابل مردم با نظام برنامه ریزی نموده اند و در حال تدارک مقدمات این تقابل هستند اما آنچه امروز در جامعه شاهد آن هستیم بیش از آنکه نتیجه سیاستهای خصمانه آمریکا باشد نتیجه اختلافات سیاسی و جناحی داخلی، بی تدبیری و عدم درک صحیح از سیاستهای دولت و عدم التفات به شرایط و نیاز کشور به امنیت سرمایه گذاری و جذب سرمایه می باشد ، اعتراض حق مردم است و این حق در قانون اساسی نیز به رسمیت شناخته شده است اما اغتشاشات خود عامل موثری در تنزل ضریب امنیت اقتصادی و در نتیجه فرار سرمایه ها و وخامت بیش از پیش مشکلات اقتصادی خواهد شد . لذا ضمن محکومیت اغتشاشات از هوشیاری مردم عزیز به ویژه جوانان غیور ، قوای سه گانه و دستگاهای حاکمیتی به ویژه صدا و سیما و رسانه های داخلی تقدیر و تشکر مینمایم و از کسانی که بازیچه دست اجانب و بدخواهان نظام شده اند درخواست میکنم از مسیری که در پیش گرفته اند تجدیدنظر نمایند و صلاح ملت را فدای احساسات نکنند.

می پسندمتحلیل علوی درباره ریشه یابی اغتشاشات امروز در کشور ایران(۶)نمی پسندمتحلیل علوی درباره ریشه یابی اغتشاشات امروز در کشور ایران(۰)
امتیاز:
(6) (0)
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما